27 7月, 2011

翻譯 Take That "How Did It Come to This"


How Did It Come to This (怎麼會這樣)by Take That 翻譯


Just the other day somebody said to me
又是一天,有人對我說

Hey maybe you're slightly schizophrenic
嘿,你好像有些精神分裂

And a little out of reach my friend
而且有點難以捉摸,我的朋友


I said yes that's partly true
我說對啊 部份正確
But jokes aside, I can explain
但說真的 我能辯解
It's just my way of keeping track
這只不過是我的方法
with
 living on this planet now, then
紀錄地球上的生活,對了


Have you turned on your TV?
你打開了電視沒?

Have you seen reality?
你看見了現實嗎?

Have you found the program 
你發現了那個
That you've spend your whole life looking for?
花了你一輩子尋找的電視節目沒?

There's a girl in Camden Town

有個女孩在Camden Town

Indecision makes her frown
猶疑不決惹得她煩躁

Which dress would she wear today
她今天應該穿哪件衣服
And which way should she smile at me

還有她應該怎樣對我笑

How did it come to this
為什麼會搞成這個樣子

How did it ever come to this
究竟為什麼會搞成這個樣子

All this noise and all these lies

這些噪音跟這些謊言
All this talking through the nights
這些閒話耗一整晚

All this expectation
這些期待
Now it's making me neurotic

現在搞得我像神經病

Tell me have I seen your face before?

告訴我,我之前可曾見過你?
I forgot to say hello
我忘記對你說哈囉
Though I'd made it clear now

雖然我現在終於搞清楚

That I've always been a smiler, tell me
我的臉上永遠掛著微笑,告訴我

How did it come to this

為什麼會搞成這個樣子
How did it ever come to this
究竟為什麼會搞成這個樣子

 Sometimes it's like I'm a world away

有時候這像是我離世界很遠
Sometimes I feel a world away

有時候我感覺我離世界很遠


Just the other day somebody said to me

又是一天,有人對我說
Hey maybe you are oh so slightly OCD
嘿,你是不是得了強迫症
A little out of reach, my friend

有點讓人難以捉摸,我的朋友

I said yes that's partly true

我說對啊 部份正確
But jokes aside, please stay with me

但說真的 請留下來
It's just my way of compartmentalising

這只不過是我的方法

All the things I see
劃分我看見的所有事情


1. 專輯【The Circus】中曲目7,繼Wooden Boat之後Jason Orange先生的第二首主唱。首頁影片來自The Circus演唱會發行DVD,Jason說謊,他的底褲跟褲子明明不搭。


2. 博客來的介紹中,曲名翻作「怎麼會這樣」,嗯,怎麼會這樣?Jason(上氣不接下氣):「Wembley,救命啊!」(影片2:20秒)


3. 這首歌的歌詞被認作是Amy Winehouse當年紅極一時的寫照,又是精神分裂又是OCD的,也的確她就是來自Camden Town的女孩;很不幸地,她的保鑣亦是在位於Camden Square的公寓發現她的屍體(也有報導說她當時還有生命跡象)。


4. 有極小八卦亦指出這首歌完全是Jason本人在寫自己,特別是他在90年代時永遠是派對裡玩得最瘋的那一個。那個講話輕聲細語而且飽讀詩書的瘦弱男子已經不只一次被拍到微醺的模樣,甚至會可愛的調侃記者。網路上也有不少粉絲跳出來獻上周遭朋友與Jason約會的八卦,並且明確指出他是不折不扣的享樂主義者。


5. 難怪有一段時間Jason得病的八卦滿天飛,事實證明他只是太瘦了。


6. 原本要先翻Eight Letters的,偶然間先挖到這則八卦。


7. Welcome to 27 Club, RIP Amy.  




0 意見:

 
;